خبر

خبری

ثبت دامنه .ir بهتر است یا .com

دامنه ها با پسوند های متفاوتی وجود دارند. هر کدام از این پسوند ها معانی مختلفی می دهند. پسوند ها متفاوت اند و معمولا پسوند های معروفی مانند ir، com، net، org  و ... است. قطعا هرکدام از این دامنه ها کاربرد و معنای متفاوتی دارند. در ادامه به بررسی تفاوت های دو دامنه ir  و com  خواهیم پرداخت. همچنین بررسی خواهیم کرد که ثبت کدام یک از دامنه ها بهتر خواهد بود.

 

دامنه .ir

این دامنه همانطور که از اسمش پیداست برای کاربران ایرانی و ترافیک های داخلی تنظیم شده است. برای ثبت این دامنه باید توسط سیستم ملی ثبت دامنه، ایرنیک، اقدام به ثبت دامنه خود کنید. پسوند .ir  در واقع مخفف شده iran به انگلیسی است. این نوع از دامنه ها برای هر کشوری وجود دارد که به این نوع دامنه های دامنه های ملی می گوییم. مثلا برای کشور روسیه بصورت .rus یا برای کشور انگلستان .Uk  شناخته و ثبت می شود.

دامنه .com

دامنه های .com  امروزه به عنوان دامنه هایی می شناسیم که بصورت global یا جهانی استفاده می شوند. Com  مخفف commercial در انگلیسی است که به معنای تجاری است. در گذشته نیز این پسوند دامنه نزدیک به معنای خود به کار برده می شد. به این معنا که فقط وبسایت های  تجاری حق استفاده از این پسوند دامنه را داشتند. اما امروزه معنای آن تفاوت پیدا کرده و معنایی بین المللی و جهانی دارد.

تفاوت های دامنه .com  و  .ir

 

دامنه ملی یا .ir  دامنه به معنای دسترسی محدود برای کاربران خارجی نیست. کاربر و ترافیک خارجی نیز می تواند به سایت با پسوند دامنه .ir دسترسی داشته باشد. آمار استفاده از دامنه .com  بسیار بسیار بالاتر از دامنه هایی با پسوند .ir است.

حدود ۷۵ درصد وبسایت های موجود در فضای وب از .com استفاده می کنند.

یکی از تفاوت ها و مزیت هایی که دامنه .ir نسبت به دامنه .com دارد این است که استفاده از این دامنه مقرون به صرفه تر است. هزینه های تمدید و ثبت این دامنه بسیار کمتر از دامنه هایی با پسوند .com خواهد بود. درواقع هزینه نگهداری آن بسیار کمتر است. دامنه .com هزینه های ثبت و نگهداری بیشتری دارند و چون دامنه هایی بین المللی هستند، ثبت آن نیز به نوسانات دلار بستگی دارد.

از دیگر مزایای دامنه های ملی .ir این است که برای ثبت دامنه گزینه های بیشتری برای انتخاب دارید. زیرا که متقاضیان و افرادی که دامنه هایی با پسوند .com استفاده می کنند بسیار بیشتر از دامنه ملی است. بنابراین انتخاب کردن نام دامنه مورد نظر خود در .com  بسیار سخت خواهد بود.

مورد بعدی و مهم ترین مورد، میزان اعتماد مردم نسبت به دامنه های .ir است. دامنه های .com نظارت خاصی بر آن وجود ندارد. در صورتی که برای ثبت دامنه های ملی باید شناسه ایرنیک داشته باشید و در این پایگاه ثبت نام نمایید.

جمع بندی

 

دامنه ها با پسوند های متفاوتی وجود دارند. پر استفاده ترین آن ها .com و .ir  است. تفاوت های اندکی بین این دو پسوند دارد که انتخاب هر یک بر اساس سلیقه خواهد بود. میزان هزینه برای ثبت و نگهداری وبسایت هایی با پسوند دامنه .ir بسیار پایین تر از وبسایت هایی با دامنه های بین المللی است.

https://bit.ly/3hDp0eG

 

 

 

+ نوشته شده در  يکشنبه 15 اسفند 1400ساعت 16:14  توسط مردم  بازدید 8497 برچسب ها: